اموزش نصب کولر ابی مطلبی است که امروز میخواهیم به آن بپردازیم. با وجود انواع کولر گازی, کولر آبی همچنان مشتری های خود را دارد; و این شاید به دلیل گران بودن یا مناسب نبودن کولر گازی برای بعضی از شرایط آب و هوایی باشد. اگر میخواهید خودتان نصاب کولر خودتان باشید, با ما همراه باشید.

توجه: نصب کولر آبی نیاز به تخصص خاصی ندارد اما با این حال برق کولر قسمتی خطرناکی است که توصیه میشود تنها در صورت درک کامل مطلب و رعایت نکات ایمنی اقدام به نصب کنید!

کولر های آبی به دو دسته ثابت هوایی و پرتابل یا متحرک تقسیم میشوند. کولرهای پرتابل نیازی به کانال هوا یا قطعه خاصی ندارند و مصرفی بسیار کمتر نصبت به کولر ثابت دارند.

آموزش نصب کولر آبی :

۱:ساخت پایه

پایه کولر ابی
پایه کولر ابی

به دلیل وجود سر ریز کولر در کف آن جهت تخلیه و فاصله تا دهانه کانال; کولر های آبی هیچوقت نمیتوانند بدونه پایه روی زمین قرار بگیرند و باید از پایه استفاده کرد.

برای ساخت پایه شما ابتدا باید توان و نوع کولر خود را انتخاب کنید (هرچه توان بیشتر باشد ابعاد کولر بزرگتر است). سپس فاصله تا دهانه کانال را به دست میاورید.

در ساخت پایه باید مراقب جوشهایی که میزنید باشید و اگر بر آمدگی دارند با سمباده برطرف کنید و براده ها را با فرچه کنار بزنید تا موجب سوراخ شدن کولر شما نشوند. مانند شکل چهار صفحه زیر پایه ها نصب کنید تا از فرو رفتن در زمبن جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید مهمترین موضوع در ساخت پایه تراز بودن آن است.

۲:حمل کولر

برای حمل کولر از بالابر استفاده کنید و در مواردی که به آن دسترسی ندارید بهترین کار باز کردن قطعات کولر و سرهم کردن آن در پشت بام است.

۳:متصل کردن کولر به کانال

بعد از جایگذاری کولر و مطمعا شدن از تراز بودن آن به مرحله اتصال میرسیم. برای این کار اکثرا از برزنت استفاده میشود و برای این اتصال یا از پیچ, چسب, تسمه, یا از گیره (مانند تصویر) استفاده میشود. به دلیل راحت بودن باز و بست استفاده از گیره پیشنهاد میشود.

هر چقدر دهانه کولر با کانال تراز تر باشد بازدهی بیشتر است. فاصله کولر از دهانه معمولا ۳۰ سانت است که پنج سانت بیشتر برای نصب روی دهانه و ۳ سانت بیشتر برای کولر که باید در نظر بگیرید.

۴:نصب شیر شناور
شناور کولر ابی

ابتدا شیر فلکه مربوط به واحد خود را در پشت بام پیدا کنید سپس با تبدیل یک دوم, یک چهارم شلنگ پلاستیکی تامین آب کولر را به آن وصل کنید سر دیگر شلنگ را به شناور داخل کولر طبق فیلم اموزشی متصل کنید.

لوله سرریزیک قطعه بظاهر ساده اما کاربردی است. زمانی که آب تا حدی که نباید, بالا بیاید از درون سوراخ این لوله به بیرون میریزد این امر به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات برقی کولر است.

۵:تنظیم شناور

بعد از نصب شناور اقدام به آبگیری کنید تا مطمعا شوید نشتی وجود ندارد. شناور کولر باید طوری تنظیم شود که یک سانت مانده به لبه کولر آب را قطع کند. تنظیم شناور با چرخاندن توپی شناور و تنظیم میزان خم بودن میله شناور و… انجام میشود.

اگر برای اولین بار است که میخواهید از پوشال ها استفاده کنید; قبل از نصب آنها را کاملا خیس کنید.

*نکته* با مراجعه به مقاله اموزش سرویس کولر آبی هر سال حدود دوبار کولر خود را سرویس کنید.

۷:نصب واترپمپ

از این مرحله به بعد وارد قسمت برق کولر میشویم; قسمتی که میتواند خیلی خطرناک باشد, اگر به نکات ایمنی توجه نکنید!!

برای نصب واتر پمپ کافی است شلنگ آنرا به سه راهی متصل کنید و پمپ را داخل محافظ آن که به شکل آبکش است قرار دهید و آنرا به دیواره کولر وصل کنید. سپس سیم های برق واتر پمپ را به ترمینال متصل کنید.

۸:نصب موتور

برای این کار کافی است موتور را روی ریل مخصوص خود داخل کولر قرار دهید . قبل از سفت کردن موتور تسمه را روی فولی و موتور نصب کنید. بعد از قرار دادن تسمه پیچ های پمپ را محکم کنید.

*نکته* تنظیم بودن تسمه نکته بسیار مهمی است, اگر تسمه شل باشد صدا و مصرف کولر افزایش مییابد و در صورت سفت بودن بیش از حد بعد از گذشت مدتی موتور شما آسیب میبیند. برای تنظیم تسمه پیچ های موتور را شل کنید, دو طرف تسمه را با دست خود بگیرید و فشار دهید (نه فشار زیاد و نه کم)فاصله بین تسمه کولر باید تقریبا ۴ انگشت باشد. برای دیدن اموزش تصویری کلیک کنید.

۱۰:برق کولر

برای دیدن قیمت کولر ابی کلیک کنید.

قبل از شروع برق کشی از قطع بودن کنتور مطمعا شوید. این مرحله شامل برق کشی بین کلید تا کولر و اتصال کلید, پمپ و موتر میباشد که توضیح دقیق آن در این لینک آمده.

این بود از مرور ما بر مقاله اموزش نصب کولر ابی امیدواریم کار آمدی لازم را داشته باشد.