چطور مصرف کولرگازی را کاهش دهیم؟ این سوالی است که با نزدیک شدن به تابستان در ذهن اکثر مردم شکل می گیرد.

کولر گازی از محبوب ترین وسایل سرمایشی در کشور ما است. وسیله ای بسیار کاربردی و بواسطه هوای خنک و مطلوبی که تولید می کند, دوست داشتنی; که البته می تواند تمام تلاش شما برای صرفه جویی در مصرف برق را نابود کند!

در ادامه راهکارهایی برای کاهش مصرف برق این کالا را به شما معرفی می کنیم. اکثر این راه ها امتحان خود را پس داده اند.

انتخاب ظرفیت دستگاه

اولین نکته ای که باید قبل از خرید کولر رعایت کرد، انتخاب ظرفیت مورد نیاز شما است. اگر کولری که خریداری می شود با ظرفیت سرمایش بیشتر از نیاز شما باشد; صرفا پول اضافی برای خرید خرج کرده اید. اگر ظرفیت دستگاه کمتر از نیاز شما باشد کولر باید همیشه در حال کار کردن باشد تا دما را به حد تنظیم شده برساند. در این صورت قبض های شما افزایش چشم گیری خواهند داشت.(بعضی افراد همین اشتباه را مرتکب می شوند و به دلیل ارزانتر بودن دستگاه های کم ظرفیت تر از آنها استفاده می کنند; که البته همان ماه های اول به اشتباه خود پی می برند ولی دیگه دیر شده).

برای دانستن اینکه بهترین برند و نوع کولر گازی برای شما چیست ,اینجا کلیک کنید.

برای محاسبه ظرفیت کولر عوامل زیادی وجود دارد که در مقاله بالا به آن پرداخته شده است. به طور مثال اصلی ترین عامل که زیربنای منزل شما است. اگر واحد شما در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد باید به شکل زیر ظرفیت دستگاه را محاسبه کنید.

به ازای هر متر مربع برای مسکونی ۷۰۰ تا ۸۰۰ و برای اداری ۹۰۰ تا ۱۲۰۰BTU در نظر بگیرید. اگر طبقه آخر نیستید برای هر متر مربع مسکونی ۵۰۰ تا ۶۰۰ و اداری ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ BTU.

انتخاب کولر گازی باتوان مناسب

کولر گازی اینورتر یا غیر اینورتر؟

بعضی از کولر گازی ها بخصوص اسپیلت ها دو مدل معمولی و اینورتر دارند. اینورتر به کولر هایی گفته میشود که تنظیم دما در آنها با یک تراشه الکتریکی کنترل می شود. زمانی که این دستگاه به دمای تنظیم شده میرسد خاموش نمی شوند و همین جلوگیری از خاموش و روشن شدن پی در پی مصرف کولر را کم می کند. جلوگیری از شروع به کار ناگهانی یا متوقف شدن ناگهانی به عمر کمپرسور می افزاید. این مدل قیمت بالاتری نسبت به نسخه معمولی خود دارد و هم تعمیر کردن آن کار هر کسی نیست اما با این وجود ما این مدل را پیشنهاد می کنیم زیرا با درصد صرفه جویی بالایی که دارد در چند ماه هزینه اضافی که برای آن پرداخت کرده اید را جبران میکند.(برای دیدن توضیحات بیشتر به لینک بالا مراجعه کنید).

کولر گازی اینورتریاغیراینورتر

محل نصب کولرگازی

به دلیل جمع شدن هوای گرم در نزدیکی سقف سعی کنید محل نصب یونیت داخلی را تا حد امکان از سقف فاصله دهید و همین طور به توانایی پرتاب هوای کولر نیز توجه کنید.

سعی کنید یونیت خارجی را در محلی نصب کنید که در معرض تابش خورشید نباشد یا برای آن از سایه بان استفاده کنید. محل نصب یونیت خارجی باید طوری باشد که به راحتی هوا در اطراف آن در جریان باشد.

محل نصب صحیح کولر گازی
برچسب انرژی

یکی دیگر از نکات مهم قبل از خریدکولر توجه به میزان مصرف انرژی دستگاه است. دستگاهی که تهیه می کنید باید حداقل راندمان B یا بالاتر را داشته باشد البته توجه به این نکته کافی نیست شما باید EER دستگاه را هم مطالعه کنید زیرا ممکن است دستگاه شما آمپر مصرفی کمی داشته باشد اما راندمان سرمایشی آن پایین باشد, در این صورت باید دستگاه ساعات بیشتری کار کند تا دمای هوا را به اندازه ای که شما تعیین کرده اید برساند.

تنظیم دمای کولر

مقدار قابل توجهی از برق مصرفی کولرگازی در یونیت خارجی آن (کمپرسور آن) است شما با تنظیم درست دما یعنی دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه باعث می شوید که کمپرسور با حداقل توان خود کار کند و بعد از متعادل کردن دمای هوا برای مدتی روی حالت فن می رود (توجه داشته باشید مصرف کولر گازی روی حالت فن بسیار کم است). تنظیم درست دمای کولر گاری بظاهر ساده اما اثرگذار است.

سرویس کولر

یکی از اصلی ترین پاسخ ها به سوال چطور مصرف کولرگازی راکاهش دهیم این مورد است:

سرویس کولرگازی به دست یک متخصص سالی یک بار کاری بسیار مهم است توجه نکردن به این مورد می تواند تمام زحمات شما را خراب کند. موارد زیادی دیده شده که فردی بعد از هزینه کردن ۱۲ یا ۱۵ میلیون برای کولرگازی خود تنها بعد ازیک ماه استفاده کردن از خرید خود پشیمان شده است دلیل آن هم دیدن قبض های ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومانی بوده, که مشکل اکثر آنها نصب اشتباه یا غلط انجام دادن مرحله ای از نصب بوده که باعث ایجاد اشکال در دستگاه شده است. پس انتخاب یک نصاب یا سرویس کار مناسب تاثیر زیادی دارد.

دستگاه کاهش مصرف برق کولرگازی

این دستگاه که درون کولرگازی شما است در واقع یک ذخیره کننده برق است. زمانی که کمپرسور شما به دلیل اشباع هوای سرد خاموش می شود این دستگاه انرژی را در خود ذخیره می کند که سبب کاهش مصرف می شود.

*نکته*استفاده از پوشش مناسب برای لوله ای که ارتباط یونیت خارجی و داخلی را بر قرار می کند می تواند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.

این بود از مقاله چطور مصرف کولرگازی را کاهش دهیم؟ امیدواریم کار آمدی لازم را داشته باشد.

برای دیدن ویدیو آموزشی کلیک کنید.