برق کشی کولر ابی

توجه داشته باشید برق کشی کولر ابی بخصوص موتور آن کاری تخصصی است; اگر شما علم کافی در این زمینه ندارید به هیچ عنوان دست به انجام این کار نزنید زیرا ممکن است با اشتباه انجام دادن بخش کوچکی از کار باعث از کار افتادن موتور یا حتی آتش سوزی شوید. یکی از علت های برق گرفتگی میتواند اتصالی کردن برق کولر با بدنه آن است; این اتفاق به دلیل انجام دادن اشتباه برق کشی رخ میدهد.

(مقاله زیر تنها جهت افزایش آگاهی شما و آموزش انجام صحیح مراحل توسط برقکار های تازه کار است).

مرحله۱

برای برق کشی کولر آبی همه چیز از جعبه فیوز شروع می شود. برای شروع باید از سه رشته سیم ۵\۲ استفاده کنیم و آنرا از جعبه فیوز تا پشت کلید می کشید. از این سه رشته یکی فاز و یکی نول و یکی سیم ارت (جهت جلوگیری از برق گرفتگی) است. از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر از یک کابل ۵\۱ پنج مفتولی استفاده می کنیم. از این پنج مفتول یکی برای دور تند, دورکند, نول, پمپ و یکی برای ارت است.

در داخل کلید برق دو لوله وجود دارد که یکی از جعبه فیوز با ۳ کابل; و یکی از جعبه تقسیم با ۵ مفتول است که اگر سیم ارت نداشته باشد به ۶ و ۲ سیم تبدیل می شوند.

نقشه سیمکشی کولر آبی

*نکته*کلید کولر باید در ارتفاع ۱۱۰ تا۱۳۰ سانتی متری زمین در محلی که هوا مرطوب نباشد وصل شود.

مرحله۲

سیم ارت طبق قانون باید سیمی زرد رنگ با یک خط سبز روی آن باشد (ممکن است با رنگ های دیگری هم باشند اما با یک نوار زرد یا سبز یا…نشانه گذاری شده اند) و اگر ترمینالی درون جعبه تقسیم برای آن در نظر گرفته نشده باید آنرا مستقیم به بدنه کولر نصب کنید. این سیم نقش مهمی در جلوگیری کردن از برق گرفتگی افراد دارد.

کلید های کولر آبی انواع مختلفی دارند که اکثر آنها دارای سه کلید هستند که یکی برای روشن و خاموش کردن واتر پمپ, یکی برای روشن و خاموش کردن پمپ و یکی هم برای تنطیم دور تند یا کند است.

جهت آشنایی بهتر شما به برسی انواع آنها میپردازیم:

کلید کولر مدل سوکتی

کلیدسوکتی کولرابی

این مدل از قدیمی ترین نوع کلیدها است. در پشت کلید علاوه بر نقشه سیم کشی کولر ۸ سوکت نیز وجود دارد که ما فقط از سوکت های ۱,۲,۷,۹ استفاده می کنیم. با استفاده از سرسیم هایی که در پایین تصویرشان را می بینید سیم ها را به سوکت ها وصل می کنیم.

سیم نل نیازی به اتصال به کلید کولر ندارد و باید مستقیم به جعبه تقسیم داخل کولر برود.

*نکته* اگر کلید از نوع چراق دار است باید یک سیم نل به سوکت ۶ وصل کنید.

کلید کولر توکار سه پل
کلید کولر سه پل
کلید کولر توکار

به پرکار برد ترین نوع کلید کولر در واحدهای مسکونی می رسیم. از ویژگی این مدل میتوان به راحتی در نصب آن و احتیاج نداشتن به سرسیم اشاره کرد.

همان طور که در تصویر زیر می بینید این نوع کلید کولرها تنها ۴ پیچ ورودی دارند که کار کرد هر کدام روی آن نوشته شده است. در بعضی موارد هم از حروف اختصاری استفاده می شود: P برای پمپ, L برای فاز, F برای تند و S برای کند.

*نکته* سر سیم ها باید کوتاه باشند تا باهم اتصال نکنند.

کلید کولر ۴پل

کلید چهارپل کولرابی

یکی از تازه واردها در زمینه کلید کولر است که چندسالی است وارد بازار شده. تفاوت این مدل با بقیه مدل ها این است که در زمان خاموش بودن اتصال نول را از کولر قطع می کند تا از هرگونه احتمال برق گرفتگی جلوگیری کند که نکته مهمی است.

همان طور که در تصویر میبینید در پشت این کلید ها ۶ پیچ ورودی وجود دارد که با حروف اختصاری علامت گذاری شده اند.

SP سیم تند

SL سیم کند

P پمپ

L فاز

N (پایین) نول ورودی

N (بالا) نول خروجی

کلید کولر تمام قطب

کلید کولر ابی تمام قطب

این نوع کلیدها طوری طراحی شدند که بتوانند به صورت هم زمان اتصال فاز و نول را به کولر قطع کنند این کار تاثیر بسزایی در مورد ایمنی کولر دارد.

نحوه اتصال سیم هابه ترمینال کولر

سیم کشی کولر ابی

ترمینال کولر عمدتا در قسمت بالایی ورودی بدنه کولر نصب شده است, شما باید یک کابل ۵ رشته ای را از سوراخی که در پشت کولر تعبیه شده وارد آن کنید و در محل خود نصب کنید.

F دورتند

S دورکند

P پمپ

L فاز

حروف روی ترمینال کولر در بعضی موارد با هم تفاوت دارند, در اکثر موارد با کلمات فارسی محل های نصب مشخص شده است.

سیم ارت باید جای خاص خود را در ترمینال داشته باشد; در غیر این صورت سیم را به بدنه کولر وصل کنید.

آموزش نصب کولر آبی از خرید و ساخت پایه تا نصب موتور

برای دیدن ویدیو آموزش نصب کلید کولر آبی کلیک کنید.

برای دیدن آموزش گام به گام نصب کولر آبی کلیک کنید.