داکت اسپلیت چیست و چطور کار می کند؟

داکت اسپلیت (Ducted split air conditioning) یا اسپلیت کانالی عضوی از اعضای سیستم های گرمایشی و سرمایشی است, به این معنا که میتوانید در فصل گرما برای سرمایش و در فصل سرما برای گرمایش از آن استفاده کنید. همان طور که از اسم این محصول مشخص است ( داکت اسپلیت ( اسپلیت = دو تکه )) دارای دو قسمت یونیت داخلی ( هوا ساز ) و یونیت خارجی ( کندانسور ) است.

طراحی نقشه, نصب و اجرای این نوع سیستم تهویه مطبوع نیاز به افراد متخصص با دانش و تجربه بالا دارد.

یونیت داخلی به صورت توکار و بالای سقف کاذب نصب میشود و با استفاده از کانال ها (کانال های گالوانیزه که اکثرا از جنس پلی یورتان هستند ) از سمت برگشت هوای تهویه نشده داخل اتاق را مکش میکند و به سمت کندانسوری که بیرون نصب شده هدایت میکند, کندانسور طبق تنظیماتی که شما روی آن اعمال کرده اید هوا را خنک یا گرم کرده و آنرا به یونیت داخلی هدایت میکند; یونیت داخلی هم با استفاده از کانال رفت هوای تهویه شده را پخش میکند. (ارتباط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی با لوله های مسی و پلاستیکی برقرار میشود ).

سیستم داکت اسپلیت کندانسور یونیت داخلی داکت سرمایش خانگجی دیفیوزر

وجود این کانال ها باعث میشود هوا به شکل یک نواخت درون اتاق ها پخش شود, این یکی از برتری های داکت اسپلیت نسبت به کولرگازی ها ( اسپیلت ها ) است.

از برتری های دیگر این محصول میتوان به کافی بودن یک دستگاه برای شما اشاره کرد. زیاد بودن اتاق ها مشکلی در عمل کرد این محصول به وجود نمی آورد و تنها کاری که باید انجام داد جایگذاری کانال های بیشتر است; اما در صورت استفاده از کولرگازی در ساختمانی با تعداد اتاق های زیاد و یا متراژ بالا شما مجبور به استفاده از چند کولرگازی میشوید. این محصول برای تمام مکان های مسکونی, تجاری, اداری و صنعتی مناسب و کاربردی است.

انواع داکت اسپلیت

برای پاسخ دادن به سوال داکت اسپلیت چیست؟ باید ابتدا با انواع آن آشنا شوید.

داکت اسپلیت ها در دو نوع اینورتر ( کم مصرف ) و غیر اینورتر تولید میشوند. در نوع اینورتر زمانی که هوای اتاق خنک میشود دور موتور به شکل اتوماتیک کم میشود و دستگاه دیگر با تمام قدرت کار نمیکند; در این حالت دمای اتاق با سرعتی بسیار کم شروع به بالا رفتن میکند; زمانی که تا حد معینی دما بالا میرود دستگاه دور موتور یا در واقع میزان سرمادهی را افزایش میدهد; و تا زمانی که دمای محیط به میزان تنظیم شده نرسد با همین سرعت به کار خود ادامه میدهد.

در زمان استفاده از داکت اسپلیت اینورتر برای گرمایش هم روش کار به همین شکل است.

وجود این ویژگی در داکت اسپلیت باعث جلوگیری از خاموش و روشن شدن پیاپی دستگاه میشود که تاثیر چشم گیری در کاهش مصرف آن دارد; ( این خاموش و روشن شدن پیاپی, شروع ناگهانی و ایستادن ناگهانی میتواند در دراز مدت به اسپلیت شما آسیب بزند ).

داکت اسپلیت اینورتر

تامین هوای سرد در داکت اسپلیت مانند کولرگازی در کمپرسور آن صورت میگیرد. تامین هوای گرم هم به شکل زیر است.

تامین هوای گرم در داکت اسپلیت

داکت اسپلیت گرمایش مورد نیاز شما را با عبور دادن هوا از کنار کویل هایی که درون یونیت داخلی هستند تامین میکند. آب گرم مورد نیاز کویل به دو صورت تامین میشود:

در روش اول آب گرم در موتورخانه تولید میشود و با پمپ به کویل هایی که درون یونیت داخلی هستند فرستاده میشود; یونیت هم با استفاده از فن هوا را از کویل ها عبور میدهد و به داخل کانال ها میفرستد. در روش دوم به جای موتورخانه آب گرم در پکیج تولید میشود.

درصد کمی از داکت اسپلیت ها برای تولید هوای گرم در یونیت داخلی به جای استفاه از کویل هایی که گرمای خود را با آب گرم تامین میکنند; از هیت پمپ ها و یا از کویل های برقی استفاده میکنند; این دو روش به دلیل مصرف برق زیاد و بازدهی کمتر چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.

مزایای داکت اسپلیت
  • گرما و سرما به شکلی یک نواخت از طریق کانال ها درون ساختمان پخش میشود
  • این سیستم مانند کولرگازی یا کولرآبی نیاز به سرویس های دوره ای ندارد و نگهداری آن کاری به مراتب ساده تر است
  • داکت اسپلیت مانند فیلتر برای هوا عمل میکند و میتواند جلوی برخی آلودگی ها را بگیرد
  • این سیستم طراحی های مختلفی دارد و شما میتوانید انواع آن را برای مناطق متعادل; بسیار گرم یا بسیار سرد تهیه کنید
  • پس از نصب راه اندازی این سیستم بسیار ساده است
  • کیفیت هوایی که داکت اسپیلت وارد ساختمان میکند از اکثر سیستم های سرمایشی بالاتر است
  • کافی بودن یک دست گاه برای ساختمان های نسبتا بزرگ; (یک داکت اسپیلت میتواند به راحتی کار ۲ یا ۳ کولرگازی را انجام دهد)
  • امکان وارد کردن هوای تازه از خارج ساختمان به داخل
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • اگر بخواهید یونیت خارجی فضای بالکن شما را اشغال نکند; میتوانید آنرا تا فاصله۳۰ متری (بسته به نوع داکت اسپلیتی که انتخاب میکنید) از یونیت داخلی و در پشت بام هم نصب کنید
  • اشغال فضای کم نسبت به کارایی. سایز کانال های این محصول از کولر آبی هم کوچک تر است و علاوه بر آن اکثرا به شکل توکار نصب میشوند
  • سرعت گرمایش این سیستم نسبت به رادیاتور بیشتر بوده و مقدار قابل توجهی در مصرف گاز صرفه جویی میکند
معایب داکت اسپلیت
  • مصرف برق بیشتر از چیلر و کمتر از اسپلیت
  • این سیستم نباید بالای سرویس بهداستی, حمام یا آشپزخانه نصب شود
  • حتما در کنار این سیستم باید از پکیج یا موتورخانه استفاده شود
  • عمل تهویه برای تمام اتاق ها انجام میشود ( حتی برای اتاق هایی که خالی باشند یا احتیاجی به تهویه نداشته باشند; برای برطرف کردن این مشکل میتوانید از دریچه های دمپردار و نصب ترموستات مجزا استفاده کنید)

این بود از مرور ما بر بحث معرفی داکت اسپلیت; و پاسخ به سوال داکت اسپلیت چیست؟ امیدواریم کارایی لازم را داشته باشد.

راه های کاهش مصرف پکیج

برای انتخاب بهترین پکیج موجود در بازار ایران + قیمت لحظه به لحظه کلیک کنید.

برای دیدن راهنمای نحوه نصب و کارکرد داکت اسپلیت کلیک کنید.