تقریبا اکثر وسایل بهداشتی خانه شما که برای تمیز کاری از آنها استفاده میکنید در آشپزخانه شما قرار دارند; مانند سینک ظرفشویی, لباس شویی, ماشین ظرفشویی و …شاید تا بحال از این زاویه به هود نگاه نکرده باشید اما هود هم یکی از همین وسایل بهداشتی است.

زمانی شما به اهمیت هود پی میبرید که مشغول سرخ کردن غذایی مثل ماهی هستید و هود خاموش است و یا زمانی که غذایتان ته گرفته یا سوخته باشد. البته استفاده از هود در هر زمانی که قصد پخت غذا را دارید توصیه میشود;به این دلیل که باعث جلوگیری از پخش شدن چربی و جلوگیری از پخش شدن حرارت ناشی از روشن بودن شعله گاز میشود و در نتیجه هوای منزل شما بخصوص در تابستان مطلوب تر خواهد بود.(این وسیله مانند یک فیلتر هوا عمل میکند).

هود ها دسته های مختلفی دارند که عبارتند از;

هود مخفی

هود زیرکابینتی

هود جزیره ای

هود تلسکوپی

هود شومینه ای

هود مورب(دکوراتیو)

هدف اصلی ما در این مقاله این است که شما بتوانید از بین انواع هود آشپزخانه که در بالا از آنها نام بردیم مناسب ترین و کاربردی ترین مدل را برای خود انتخاب کنید. همراه ما باشید.

از دیگر دلایلی که ما را به استفاده از هود ترغیب میکند; داشتن سیستم نور پردازی در اکثر مدل ها است که دیدی بسیار بهتر هنگام آشپزی به شما میدهد; همچنین با خارج کردن چربی تولید شده, مانع نشست آن روی دیوار های آشپزخانه میشود.

استفاده از هود خطر مسمومیت با کربن دی اکسید و کربن مونوکسید را تا حدی کاهش میدهد و همچنین ارزش ملک شما را بالا تر میبرد و ظاهر آشپزخانه شما را جذاب تر میکند.

معرفی انواع هود آشپزخانه

هود آشپزخانه مخفی (توکار)
هود مخفی

این نوع از ارزان ترین مدل های هود موجود در بازار است که بیشترین کاربرد آن برای آشپزخانه هایی است که فضای خالی کافی برای نصب اکثر مدل های هود را ندارند. این مدل درون کابینت نصب میشود و از اشغال فضا جلوگیری میکند. بازار این هود روز به روز در حال افزایش است و از دلایل این افزایش تقاضا میتوان به قیمت پایین; اشغال فضای کم به دلیل نصب در کابینت و کوچک بودن ابعاد آن اشاره کرد.

از معایب این مدل میتوان به زیاد بودن صدا در بعضی مدل ها; بیشتر بودن هزینه نصب نسبت به اکثر مدل ها و اشغال فضای کابینت اشاره کرد.

هود آشپزخانه شیب دار یا مورب(دکوراتیو)
هود مورب یا شیب دار داتیس
هود آشپزخانه مورب داتیس

یکی از جدید ترین انواع هود است که به صورت مورب و ۴۵ درجه بالای گاز نصب میشود. این هود دارای قدرت مکش چندان بالایی نیست و در دسته هود های کم صدا قرار میگیرد.

از ویژگی های دیگر این محصول میتوان به طول عمر بیشتر موتور به دلیل در معرض حرارت مستقیم نبودن; و هم چنین داشتن ظاهری زیبا و بروز اشاره کرد.

هود آشپزخانه جزیره ای
هود جزیره ای

اکثر کاربرد این نوع هود برای گازهایی است که در جایی در آشپزخانه قرار دارند که نه به دیوار نزدیکند و نه به کابینت ها. این هود دارای صفحه مکش نسبتا کوچک و پایه مکعبی و یا کروی است که بیشتر برای آشپزخانه هایی که پخت و پز در آنها کمتر انجام میشود مناسب است.

مجرای تهویه این محصول هم به دیوار متصل نمی شود و مستقیم به مجرایی که در سقف وجود دارد وصل میشود; هود از این طریق دود, بوی غذا, حرارت و چربی را خارج میکند. این مدل هود جزو گرانترین مدل ها است و هزینه نصب آنهم از باقی مدل ها بیشتر است.

سنسور تشخیص دود, صدای کم, قدرت مکش خوب, دارای بورد الکترونیکی برای تنظیم دور موتور و قدرت مکش; ظاهری شیک و جذاب از ویژگی های مثبت این هود هوشمند است.

هود آشپزخانه دیواری یا شومینه ای
هود آشپزخانه شومینه ای

این هود مناسب زمانی است که گاز شما در محلی باشد که بالای آن کابینتی وجود نداشته باشد.

این مدل کاملا شبیه هود زیر کابینتی است اما با این تفاوت که مستقیم به دیوار نصب میشود و مناسب نصب در زیر کابینت نیست. تفاوت دیگر آن با هود زیر کابینتی قیمت بیشتر آن است.

این نوع هود به هود شومینه ای هم معروف است و این به دلیل شباهت زیاد به شومینه است. صفحه مکش این هود تقریبا به انداز گاز یا کمی کوچک تر است و هر چه به سمت بالا میرود مانند قیف, کوچک تر میشود.

بعضی از انواع این مدل دارای سنسور دود و گاز و صفحه نمایش هستند که کنترل آنها از طرق نمایشگر لمسی; دکمه مکانیکی و یا ریموت صورت میگیرد.

هود آشپزخانه زیر کابینتی

یکی از کهنه کاران این صنعت است که جزو رایج ترین و محبوب ترین هود ها هستند و در زیر کابینت و بالای گاز نصب میشود. این هود دارای کلید های مکانیکی (فشاری) است و از نمایشگر های لمسی یا ریموت پشتیبانی نمیکند. به دلیل قدیمی بودن طراحی, این هود نسبت به اکثر مدل ها صدایی بیشتر و مکشی کمتر دارد. نصب راحت, قیمت پایین, نگه داری و تعمیر آسان و اشغال فضای کم از مزایای این مدل است.

این مدل هود در دو نوع با مجرا و بدونه مجرا تولید میشود که نوع مجرا دار هوا را تهویه میکند و گرما و بوی غذا را بیرون میدهد. در نوع بدونه مجرا هود فقط هوا را به جریان می اندازد و با استفاده از فیلتری که از جنس پشم شیشه است بعضی از آلودگی ها را جذب میکند. پیشنهاد ما نوع مجرا دار است که البته قیمت بالاتری هم دارد.

هود آشپزخانه کشویی (تلسکوپی)

این مدل از زیر مجموعه هود های مخفی است و مانند باقی هم دسته های خود در زیر کابینت نصب میشود و فضای بسیار کمی را اشغال میکند. این مدل مناسب کسانی است که داشتن هود برایشان اهمیت دارد اما نمی خواهند این محصول فضای آشپزخانه شان را اشغال کند.

هود آشپزخانه آسانسوری

این هود در جایی نزدیک به اجاق گاز شما نصب میشود; به طور مثال در پیشخوان شما و فقط در زمان استفاده بیرون می آید.

این هود انتخاب مناسبی برای افرادی است که اجاق گازشان نه زیر کابینت است و نه نزدیک دیوار و نمی خواهند هزینه زیادی برای نصب هود جزیره ای بپردازند. هود آسانسوری گرما و بوی غذا را بجای بالا از پایین تهویه میکند.

انتقال گرما که همیشه به سمت بالا میرود, از پایین بسیار سخت است; به همین دلیل قدرت مکش و انتقال این هود, کمتر از انواع دیگر است; به همین دلیل اگر شما جزو افرادی هستید که زیاد آشپزی میکنید این محصول چندان برای شما کار آمد نخواهد بود.

محدوده ایده آل برای صدای هود در دور های ۱, ۲ و نهایتا ۳بین ۵۳ تا ۶۳دسی بل است.

نکته دیگری که در خرید هود باید در نظر بگیرید خروجی هود است. خروجی هود ها بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است; اما در منازل اکثرا از سایز ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر مربعی استفاده میشود. استفاده از خروجی با سایز کمتر باعث تولید صدای بیشتر میشود.

فیلتر انواع هود آشپزخانه مانند;شومینه ای, جزیره ای, مخفی و مورب از جنس آلمینیوم بوده و به راحتی قابل تعویض و شستو شو هستند; اما فیلتر هود های قدیمی تر مانند هود زیر کابینتی از جنس پشم شیشه بوده و فقط قابلیت تعویض دارد.

برای دیدن آموزش تمیز کردن فیلتر هود کلیک کنید.

برای دیدن قیمت بروزه هود کلیک کنید.

برای دیدن ارزان ترین نوع هودکلیک کنید.

و در پایان چند نکته کلیدی:

سعی کنید زمانی که اجاق گاز روشن است و هود را روشن کرده اید; آنرا روی درجه کم تنظیم کنید تا حرارت زیاد به قطعات داخلی هود آسیبی نزند

در هود های شیشه ای حداقل یک ساعت بعد از خاموش شدن آنرا تمیز کنید

انواع هود آشپزخانه که در بالای گاز نصب میشوند باید در فاصله ۴۰ تا ۶۰ سانتی متری اجاق گاز نصب شود

ایده آل ترین حالت برای سایز هود; هم اندازه بودن یا کمی بزرگتر بودن آن نسبت به اجاق گاز شما است

با دانستن مطالبی که در بالا آمده; میتوانید هودی مناسب, هم از نظر قیمت و هم از نظر کارایی انتخاب کنید